نتایج جستجو برای عبارت :

دیوانی مستانیچ

وجود 13 میلیون برگ سند تاریخی دوره صفویه تا عصر حاضر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شهر مشهد را به قطب اسناد پژوهی و پژوهش های تاریخی تبدیل کرده است. از جمله اسنادی که در این مرکز نگهداری می‌شود، مجموعه‌ای از اسناد تاریخی  با مُهر و دستخط امیرکبیر است که در این مجموعه تعداد چهار برگ سند معتبر با مهر و دستخط وی نیز دیده می‌شود. این اسناد مربوط به سال‌های 1264 و 1268 است؛ یعنی زمانی که امیرکبیر صدراعظمی ایران در زمان ناصرالدین‌شاه را برعهده داشته
ديواني مستانی Mp3 - سمعها
 
https://www.sm3ha.com › song › ديواني-مستانی
ديواني مستانی تحمیل أغنیة . أغنیة ب قابو جوانی ديواني مستانی mp3. تشغیل. تحمیل . Deewani Mastani Full Music Video Eng Subs Bajirao Mastani mp3.
دانلود آهنگ صوتی ديواني مستانی - پارت بلاگ partblog.ir › post › دانلود+آهنگ+صوتی+ديواني+مستانی

دانلود آهنگ بیکلام صوتی غلام ظرافت ,Download Music,متن آهنگ صوتی غلام ظرافت ,دانلود آهنگ صوتی غلام ظرافت با کیفیت 320,کد آهنگ پیشواز ایرانسل صوتی .
 

آهنگ دیوانه مستانی از فیلم باجیرائو م

 
  
 
 
بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ می‌باشد که در این روز جشن‌ها و برنامه‌های متنوعی در شیراز و سایر نقاط جهان برگزار می‌شود. عمده برنامه‌های این روز شامل شب شعر، گل افشانی آرامگاه حافظ، نمایش و رونمایی از دیوان‌های شعر حافظ و غیره می‌باشد.
 
زندگی‌نامه حافظ شیرازی
خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخ
 خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱

خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱ | تعداد نکات : ۲۵۵ | تعداد صفحات خلاصه : ۳۰ | مربوط به دانشگاه پیام نور و دانشگاه های سراسری | نویسنده : محمد سعیدی مهر – امیر ديواني | ناشر : نشر معارف | نوع فایل : PDF مقدمه: دین در جهان معاصرفصل اول: خدا، انسان و جهانفصل دوم: معاد .خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱خلاصه کتاب معارف اسلامی ۱خل
بودن یا نبودن؟ مسئله این است! آیا شریف‌تر آنست که ضربات و لطمات روزگار نامساعد را متحمل شویم و یا آنکه سلاح نبرد به دست گرفته با انبوه مشکلات بجنگیم تا آن ناگواری‌ها را از میان برداریم؟ مردن . خفتن . همین و بس؟ اگر خواب مرگ دردهای قلب ما و هزاران آلام دیگر را که طبیعت برجسم ما مستولی می‌کند پایان بخشد، غایتی است که بایستی البته البته آرزومند آن بود. مردن . خفتن . خفتن، و شاید خواب دیدن. آه، مانع همین جاست.
در آن زمان که این کالبد خاکی را به
از چشم‌های سبز باران، از صدای آب 
رنگین‌کمان آبشار از برف تابستان
از کلبه‌ای در عمق جنگل تازه‌تر بودی
از برکه‌های آبی و لبریز از باران

من با جهان اسکلت‌ها زندگی کردم 
در غارها همسایۀ خفّاش‌ها بودم
با چکمه‌های خونیِ از جنگ برگشته
با ریشه‌های سمّی خشخاش‌‌ها بودم

وقتی برادرهای خونی با مسلسل‌ها
ماشین کشتار ت‌ پیشه‌ها بودند
قانون جنگل بود و حتّی باغبان‌ها هم
مثل تبر بر شانۀ بی ریشه‌ها بودند 

من اشک‌هایم را، چراغ چشم‌هایم راـ
ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا و پور سینا (زادهٔ ۳۵۹ ه. ش. در بخارا –درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی[۵])،[۶][۷][۸] پزشک و شاعر[۹] ایرانی[۱۰][۱۱][۱۲][۱۳] و از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.[۱۴][۱
 دانلود کتاب اندیشه اسلامی ۱ سبحانی
 
دانلود فایل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 ویراست دوم سبحانی رایگانfreedaneshsara.loxblog.com › post Translate this page در این قسمت ما کتاب اندیشه اسلامی 1 از سبحانی ویراست دوم را به رایگان قرار داده ایم دان کنید و لذت ببرید دانلود رایگان کتاب اندیشه اسلام. کتاب اندیشه اسلامی 1 نوشته آیت الله جعفر سبحانی و دکتر .shop.3gaam.com › کتاب-اندیشه-اسل. Tran
بررسی دوره قاجار به عنوان آخرین دوره از تاریخ سلسله­ی معماری و شهرسازی ایرانی از آن رو با اهمیت جلوه می­کند که به رغم نزدیکی زمانی و حجم قابل توجه آثار معماری و شهرسازی، نه تنها بررسی کافی نشده، بلکه حتی شواهد سنت و تجدد در معماری سلطنتی و مسی در عصر قاجار در مواردی با بی­توجهی و بی­مهری به عنوان دوره­ی افول و گسستگی نیز یاد شده است. ایران در قرن سیزدهم هجری به رغم عقب ماندگی اقتصادی سرزمین، تنوع اقلیمی فراوان، پیچیدگی های اجتماعی مختلف
بین مفهوم شهر و جهان بینی اسلامی از ابتدای امر، روابط نزدیکی وجود دارد و در شهر اسلامی اولین ایده های جهان بینی اسلامی توسط افراد درک می شود (آتشین بار؛ ۱۳۸۶). مفهوم شهر اسلامی که شرق شناسان به کار برده اند، مبتنی بر این فرض است که چون اسلام یک نظام ارزشی کامل است نظام الگوهای رفتار و سازمان اجتماعی را تعیین می کند پس ریخت شناسی کالبدی ستگاه ها نیز محصول ایمان اسلامی است و با درک درست از اسلام می توان ساختار شهر اسلامی را هم فهمید.
شرق شناس
تاریخچه سیستم های حسابداری در ایران را می توان به پنج دوره زیر تقسیم نمود:
1- ایران قبل از اسلام
2-ایران بعد از اسلام تا دوران قاجاریه
3- از دوران قاجاریه تا انقلاب مشروطیت
4- از انقلاب مشروطیت تا اوایل دهه چهل
5-از اوایل دهه چهل تاکنون
 
1- سیستم های حسابداری در ایران قبل از اسلام
پیشینه حسابداری در ایران نیز به نخستین تمدنهایی بر می گردد که دراین سرزمین پا گرفت، و مدارک حسابداری بدست آمده با ۲۵ قرن قدمت، گواه بر پیشرفت این دانش در ایران باستان
این دوره آغاز تغییرات بنیادی در فرهنگ جامعه ایران بود. از یک سو، رابطه­ی سرد و متشنج بین برخی از علما و دولت و از سوی دیگر، خصومت و مبارزه بازرگانان و روشنفکران با دولت که ناشی از استبداد و فساد دستگاه اداری کشور بود، موجب نزدیکی هرچه بیشتر گروهی از علما به بازرگانان و روشنفکران شد. پادشاهان قاجار برای متلاشی کردن پیوند مذکور و مشروعیت بخشیدن به سلطنت خود خیلی تلاش می­کردند. با اینکه آنان در انجام مراسم مذهبی دقت و ظرافت خاصی داشتند و فعالی
در دوره ساسانیان جامعه­ی شهری ایران نمود بیشتری پیدا کرد، ساختار کالبدی شهرها از یک طرف تحت تأثیر موقعیت طبیعی۔ اقلیمی مناطق بود و از طرف دیگر تحت تأثیر فضای ی حاکم بر جامعه بوده و ساختار اجرایی شهرها نیز به همین شکل بود تا اینکه اعراب به ایران آمدند و فضای ی و از همه مهمتر فضای کالبدی شهر با توجه بمذهب رسمی کشور تغییر پیدا کرد و چون اعراب کم کم با جایگاه شهر در جامعه ی انسانی آگاه شدند شهرها و شهرنشینی کم کم گسترش پیدا کرد اما با حمل
مالکیت خصوصی (به‌ویژه بر زمین) سست و ناپایدار و بر اشکال گوناگون تیول‌داری قرار داشت که در آن ملک به‌عنوان یک امتیاز نظامی- ديواني به فرد واگذار می‌شد. نه اینکه به‌عنوان یک حق اشرافی پذیرفته شود. به این دلیل و به دلایل دیگر مالکیت خصوصی نمی‌توانست پایدار بماند و تمرکز یابد. خود دولت بخش مهمی از زمین‌های زراعی را در تملک داشت. نظام منوری۱ وجود نداشت و مالکان یک طبقه اجتماعی شهری را تشکیل می‌دادند. سرواژ۲ وجود نداشت و جز در مورد پرداخت سهم
مشام جامعه شناسانه متاثر از تاریخ است. متفکر اجتماعی همواره به دایره گذشته چشم دارد. همواره این سوال برایش مطرح است: چه مناسبتی بین "منِ امروز" با "منِ تاریخی" وجود دارد؟
منِ ایرانی در تاریخ معاصر غالبا یک وجه   ی دارد. حیات فردی را با حیات جمعی گره زده و نسبت به کنشهای نهاد قدرت حساس است و واکنش نشان می دهد.
براین مبنا یکی از "من های ی" شاخص در دوره معاصر همانا چریک است. شخصیت چریک و نبرد چریکی به عنوان دو سطح خرد و کلان قابل تحلیل است.
در
سازمان حکومتی صفویان در آغاز آمیخته­ای از ساختار رده­بندی صوفیان و ساختار ستی پادشاهی در ایران بود. به این معنی که در بالای هرم نیرو شاه جای داشت که هم آدم نخست فرمانروایی و هم مرشد کامل بود و پس از او وکیل که دارای نقش وزیر اعظم (رییس دیوان سالاری بود و هم میانجی بین مرشد کامل و صوفیان. نقش شاه به عنوان مرشد پس از جنگ چالدران سست شد و این کار در زمان شاه تهماسب یکم و شاه محمد خدابنده و شاه عباس ادامه یافت، به آرامی نقش باورهای صوفیان در ساختار
هنر گچ‌بری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر دوره زمانی، شکل و شیوه مخصوص به خود را داشته‌است. همان‌طور که از نام این هنر پیداست، مصالح اصلی بکار رفته در این هنر گچ می‌باشد. در ایران نیز گچ‌بری در دوره‌های مختلف تاریخی همراه با تفاوت‌هایی بوده‌است. گچ به دلیل داشتن خاصیت شکل‌پذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.
پیشینه
شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که تاری
کتاب شناسی حاضر 270 کتاب، مقاله و پایان نامه با موضوع تاریخ بیهقی را در بر دارد. این مقاله از منظر حوزه هایی چون تاریخ، تاریخ نگاری، جغرافیا، جامعه شناسی، فرهنگ، فلسفه، اخلاق، ت، لغت، نسخه شناسی، نگارش، زبان شناسی، دستور زبان و شرح متون به تاریخ بیهقی می پردازد. از سوی دیگر در آن سعی شده است تصحیح ها، شروح و چاپ های گوناگون بیهقی و نیز ترجمه های عربی، انگلیسی و روسی آن معرفی گردد. همچنین نسخه های بریل و صوتی موجود شناسانده شده است. گستره و
تحریف های ناجوانمردانه داستان خاکسپاری حافظ»، علیه دین داری و اخلاق حافظتحقیق از: حجت الله حاجی کاظمچکیده: اثبات می کنیم داستان منتشر شده با عنوان خاکسپاری حافظ»، نسبت به داستانی که در منبع اصلی از ادوارد براون آمده به شدت تحریف شده است؛ جهت گیری این تحریف علیه دین و اخلاق را بررسی می کنیم و در نهایت نشان می دهیم حتی داستانی که در منبع اصلی توسط  ادوارد براون آورده شده، به عنوان نقلی تاریخی ذکر نشده و ادوارد براون می خواسته فقط نشان دهد ب
دیدگاه‌های ی ابوالفضل بیهقی

نویسنده: رویا محمدی پرفکر (1)

مقدمه
با آنکه در سده‌های نخستین اسلامی، کار تاریخ‌نویسی بیشتر معطوف وقایع‌نگاری بود، اما رفته‌رفته در ایران پس از اسلام تاریخ‌نویسی با بعضی از شاخه‌های معرفتی دیگر پیوستگی و همانندی‌هایی یافت، چرا که از قرن چهارم به بعد شمار زیادی از ادیبان، فلاسفه و فقها، که خود در کوران حوادث زمانه حضور داشتند و از نزدیک، تحولات و رخدادهای محیط زندگی خود را مشاهده می‌کردند، ناگزیر ضمن
صفویان در ساختن شهر به مسائلی از جمله آب و هوا، نحوه­ی تابش خورشید، جهت وزش باد و توجه می­کردند (مهجور، ۱۳۷۸: ۶۷). برای مثال چون کرمان طوفانی موسوم به طوفان سیاه داشت جهت شهر را شرقی به غربی قرار دادند و خانه را طبق آن بنا کردند تا قابل استفاده باشند (پیرنیا به نقل از مهجور، ۱۳۷۸: ۵۶ -۵۴).
در دوره صفویه بنای شهرهای جدید و گسترش شهرهای قدیمی بر مبنای بررسی‌هایی که از قبل مورد مطالعه قرار گرفته بود، صورت می­گرفت چنانچه به شهادت مدارک تاریخی آماد
پایان نامه روانشناسی در مورد : تاریخچۀ شکل گیری آموزش عالی درایرانتاریخچۀ شکل گیری آموزش عالی درایران
۲-۲-۲-۱ اولین دانشگاه‌ها در ایران باستان
امروزه اطلاعات در زمینۀ آموزش عالی در ایران باستان محدود است، ولی با توجه به منابعی که از دوران کهن به جا مانده‌، می‌توان به دو دانشگاه برجستۀ آن زمان اشاره کرد.
یکی از آنها دانشگاه نصیبین بود که در آن، اساتیدی که از آتن رانده شده بودند در حال کنکاش و آموزش مسائل پزشکی و ریاضیات و نجوم بودند (دونالد
 
نویسندگان



دکتر محسن بهرام نژاد دانشیار گروه تاریخ
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

دکتر علیرضا حسینی استادیار گروه زبان و
ادبیات عرب دانشگاه کوثر بجنورد
زینب تقی زاده کارشناس
ارشد تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
پوریا اسمعیلی دانشجوی دکترای تاریخ
ایران دوران اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین


چکیده
پژوهش حاضر درصدد است که
نقش و رویکرد خواجه نظام الملک طوسی وزیر عهد سلجوقیان را با نقش و روی
جامعه ایران در عصر قاجار با شرایطی روبرو شد که تا آن زمان روبرو نشده بود و این ارتباط پیوندهایی را به وجود آورد که سبب تحولات اجتماعی، ی و فرهنگی در درون جامعه شده بود، در این میان فضاهای شهری این دوران هم، تحت تأثیر تحولات جامعه و روبرو شدن با تمدن غربی وارد چالش­های سنت و مدرنیته شد. سنت در لغت به معنای حفظ و انتقال باورها و رفتارها از دوره ای به دوره­ای دیگر از تاریخ است که معمولا به صورت شفاهی انجام می گیرد. بنابراین در درون موضوع سنت،
پنج سال بیش در مثل چنین روزی _روز گرامیداشت صائب تبریزی_ این یادداشت را نوشتم:

این مصرع بلند به دیوان برابر است
قلم به تیغ از این راه سر نمی‎پیچد،چه لذت است که در جبهه‎ساییِ سخن است؟
گذشت عمر مرا چون قلم درین سودا،همان مقدمه‎ی آشنایی سخن است.اگر سکندر از آیینه ساخت لوح مزار،چراغ تربت من، روشنایی سخن است.کجاست شهرت من پای در رکاب آرد؟هنوز اول عالم‎گشایی سخن است.مرا چو معنی بیگانه مغتنم دانید،که آشنایی من، آشنایی سخن است.گذاشتی سر خود چون ق
یادداشتِ زیر اول در پرونده ویژه ی بنکوی آبی، نشریه مستقل مردم شناسی دانشگاه شیراز، به سردبیری زینب کوشکی، تحتِ عنوانِ فرهنگ در کرانه ها و پسکرانه های خلیج فارس، منتشر شده است. بستک نیوز آن را روی سایتِ خود قرار داده است.
 
 در یادداشتِ زیر فروتنانه سعی دارم ضمنِ معرفی کتاب تاریخ جهانگیریه و بنی عباسیان بستک، موضع و موقعیتِ نویسنده ی کتاب و نسبت مردمانِ آن ناحیه با دیگر مناطق ایران را ( یا نسبت هویت جمعی آن ها با هویت ملی را) زیرِ سایه ی ت
خلاصه کتاب مقاومت شکننده:تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تاسالهای پس از انقلاب
این کتاب بعد از بیان مقدمه،به بررسی نظریات توسعه‏ پرداخته و یک نظریه تلفیقی از آنان به دست می‏دهد.با استفاده از این نظریه،فوران در سه بخش به بررسی:1-ساختار اجتماعی و دگرگونی اجتماعی در ایران ماقبل سرمایه‏داری یعنی سال‏های‏ 1500 تا 00 میلادی،2-ساختار و تحول اجتماعی در ایران عصر قاجار یعنی سال‏های 00 تا 1925 میلادی و 3-ساختار و دگرگونی اجتماعی در ایران پهلوی و
خواجه شمس ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ 727 هجری قمری — درگذشتهٔ 792 هجری قمری در شیراز )، نامدار به لِسان ُالْغِیْب ، تَرجُمانُ الْاَسرار ، لِسان ُالْعُرَفا و ناظِم ُالاُولیاء ، شاعر سدهٔ هشتم هجری ایران است. بیش تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم ترین اثرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می شود. در سده های
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی
خرید اینترنتی میوه سلین ماه کیش معماری www nbpars.ir 09128380245 پایگاه قرآنی تفسیر رضوان بیوگرافی دانشمندان معروف جهان ناهماهنگ به رنگ مهربانی دانلود پاورپوینت تضمین بارتهران↔۰۹۱۹۳۶۲۶۴۲۳↔۰۹۱۹۲۷۱۷۶۳۶↔۰۲۱۴۴۵۹۴۰۲۰شرکت دانشاپ