نتایج جستجو برای عبارت :

تفسیر سوره انفال

محافل سوره مبارکه انفال(2 محفل در لیبی - 1 محفل در مسجدالاقصی فلسطین)محفل 1 در لیبیتلاوت مجلسی آیات شریفه 1-28 سوره مبارکه انفال سال 1968 میلادی(نسخه مکتبة الاستاذ توفیق حریب)پخش و دریافتمحفل 2 در لیبیتلاوت مجلسی آیات شریفه 1-30 سوره مبارکه انفال(نسخه مکتبة شیخ ابوالحسن العوامی)پخش و دریافتمحفل 3 در مسجدالاقصی فلسطینتلاوت مجلسی آیات شریفه 1-17 سوره مبارکه انفال(نسخه مکتبة شیخ ابوالحسن العوامی)پخش و دریافت***********(نکته1: تنظیم و بارگذاری اصلی صوت ها و
نام گرفتن سوره به این دو نام به این جهت است که در میان سُوَر حامدات»[1] اولین و کوتاه­ ترین سوره، حمد است.[2]
 
[1] - سوره هائی که با ماده حمد» آغاز می شود را سور حامدات» گویند که عبارتند از: سوره حمد، انعام، کهف، سبأ، فاطر
[2] - تفسير تسنیم، ج1، ص 266
زمخشری می­ گوید: بیشتر مفسران برآنند که سوره مبارکه حمد، نخستین سوره­ ای است که بر پیامبراکرم(ص)نازل شده است.[1]
طبرسی نیز حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نقل می­کند که به این مطلب تصریح دارد: فأوّل ما نزل علیه بمکة، فاتحة الکتاب.»[2]
پژوهشگران علوم قرآنی نیز در بحث اولین و آخرین سوره نازل شده، سوره حمد را به عنوان یکی از اقوال دانسته ­اند.[3]
از آیه کریمه أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَى ۹ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ۱۰ در سوره مبارکه علق نیز برمی­ آید
برخی از تفاسیر اهل سنت راز تسمیه سوره مبارکه حمد بدین نامها را کفایت آن در صحّت نماز دانسته ­اند. زیرا هیچ سوره ­ای جز حمد مقوّم نماز نیست.
در همین ارتباط روایتی را عبادة بن صامت از پیامبراکرم(ص) نقل می­کند که: أمّ القرآن عوض من غیرها و لیس غیرها منها عوضاً»[1]
 
[1] - تفسير ابوالفتوح، ج1، ص 13 - روح المعانی، ج1، ص 67 – تفسير تسنیم، علامه جوادی آملی، ج1، ص 264
مجموعه سیزدهم: انسان مکلف است
این مجموعه از پنج سوره تشکیل شده. اولین دلیل که نشان می دهد این پنج سوره یک مجموعه را تشکیل می دهند این است که سوره ابتدایی آن با قسم شروع شده و این نشان دهنده شروع یک مجموعه جدید است. پس از سوره زال (سوره انتهایی این مجموعه) هم سوره عادیات با قسم شورع می شود و این نشان می دهد که سوره زال، سوره انتهایی این مجموعه است. همچنین مشاهده می شود که سوره زال درباره روز قیامت بحث می کند و با فَإِذا» شروع می شود و پ
نام سوره: اعراف
معنی نام سوره: مکانی بین بهشت و جهنم
شماره سوره: 7
تعداد کل آیات سوره: 206 آیه
آیات مشهور:
آیه 43
آیه 46 - آیه اصحاب اعراف
آیه 54 تا 56 - آیه سخره
آیه 96 - آیه نزول برکات
آیه 142 - آیه و واعدناموسی
کلمه نماز در معنی فارسی سوره مائده به ترجمه دکتر الهی قمشه ای به نقل از سایت پارس قرآن:

آیه شماره 170:

"و آنان که متوسل به کتاب آسمانی شوند و نماز به پا دارند، ما اجر درستکاران را ضایع نخواهیم گذاشت."





نام سوره: انفال
معنی نام سوره: زیادی، غنیمت، هبر
استاد بهجت پور در آیه اول سوره توحید یعنی قل هو الله احد» برخلاف سایر مفسرین، هو را ضمیر شأن ندانسته اند و با توجه به ارتباط سوره توحید با سوره کافرون، آن را اشاره به معبود مستفاده از آیات سوره کافرون می دانند.
با هم تفسير آیه اول سوره توحید در ویراست جدید تفسير همگام با وحی را می خوانیم:
خدای متعال در آغاز سوره، با تعبیر قُل» حضرت محمد… را مأمور اعلام وحدت ذات و صفات خدای متعال می‎کند؛ همچنانکه در سوره‌ی کافرون با همین تعبیر قُل»، ایشان
به نام خداوندِ نفوسِ زنده»
حتما تا به حال دیدین که تو مجالسِ ختم، سوره‌ی شمس تلاوت میشه دیگه؟!
سوره‌ی شمس با ۱۵ آیه تنها سوره‌ای از قرآن هستش که بیشترین قَسَم‌هارو به خودش اختصاص داده.
و سوره‌ای هست که نه تنها برای مرده‌ها نازل نشده بلکه برای زنده‌هاست تا حداقل این یک جمله رو درک کنن."حاسِبوا قبل ان تحاسَبوا"
این سوره از ۲ قسمت تشکیل شده:
سیاق ( پاراگراف ) اول از آیه ۱ تا ۱۰
سیاق ( پاراگراف ) دوم از آیه ۱۱ تا ۱۵

ادامه مطلب
گرچه طلب و مسئلت عبد سالک از خدای سبحان به صورت صریح تنها در آیه کریمه اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»[1] آمده است، اما باید دانست تحمید و تمجید عبد در آغاز سوره نیز تحمیدی بی­ طلب و تمجیدی بی­ طمع نیست، بلکه ستایش سابق» زمینه خواهش لاحق» است و گویا همه آیات این سوره مبارکه، در پی آموزش ادب مسئلت» از خدای سبحان و طلب از ساحت آن بی­ نیاز مطلق است.[2]
 
[1] - سوره مبارکه حمد، آیه شریفه 6
[2] - تفسير تسنیم، ج1، ص 265 و 266
 
 
دومین جلد از مجموعه تقریرات تفسيری آیت الله مهدوی کنی (ره) با موضوع تفسير سوره مبارکه حمد» به اهتمام آقایان دکتر محمد جانی پور و دکتر نادر جعفری در اردیبهشت ماه 1396 منتشر و طی مراسمی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمائی شد
 
 
جلد دوم، به تفسير سوره حمد اختصاص دارد و مباحث بدیع و جدیدی از جمله استدلال های خداوند رحمان برای اثبات ربوبیّت و رحمانیّت خویش در پرتو آیه بسم الله الرحمن الرحیم» در آن به رشته تحریر در آمده است.
 
برای مشاهد
نامگذاری سوره مبارکه حمد به این دو نام به دلیل اشتمال آن بر آیه کریمه إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»[1] است؛ که بخش نخست آن مناجات عبد با خداست و بخش بعدی به معنای تفویض و واگذاری امور فقط به خداوندمتعال و تکیه کردن به اوست.[2]
 
[1] - سوره مبارکه حمد، آیه شریفه 5
[2] - روح المعانی، ج1، ص 67 – تفسير تسنیم، علامه جوادی آملی، ج1، ص 265
این سوره مبارکه به عقیده بسیاری از مفسّران و پژوهشگران علوم قرآنی اولین سوره­ای است که به طور کامل بر قلب مطهّر پیامبراکرم(ص) نازل شده است. و در تنظیم سوره­ های قرآن نیز سرآغاز کتاب الهی است. از همین رو به این نام خوانده می­شود.
این نام در روایات فراوانی آمده است از جمله: لاصلاة إلّا بفاتحة الکتاب»[1]؛ لاصلاة لمن لم یقرأ بفاتحة الکتاب»[2]؛ از این روایات برمی­ آید که سوره مبارکه حمد از عصر رسول اکرم(ص) با نام فاتحة الکتاب» شناخته شده بود و مسل
این نام را خدای سبحان در مقام اظهار امتنان بر پیامبراکرم(ص) بر این سوره نهاده است. آنجا که می­ فرماید: وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»[1] که مراد از سبعاً من المثانی» در این آیه شریفه، بر اساس روایات وارده از پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) همان سوره مبارکه حمد است.
کلمه السّبع» در این ترکیب، ناظر به تعداد آیات این سوره است. و کلمه المثانی» بنابر آیه شریفه کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ»[2] از اوص
سوره مبارکه حمد به اتفاق مسلمانان[1] هفت آیه دارد و بر اساس روایات اهل­بیت عصمت و طهارت(ع) آیه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم» اولین آیه آن است. از جمله این روایت:
وَ قِیلَ لِأَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ(ع) یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ أَخْبِرْنَا عَنْ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ»؛ أَ هِیَ مِنْ فَاتِحَةِ اَلْکِتَابِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ، کَانَ رَسُولُ اَللَّهِ] یَقْرَأُهَا وَ یَعُدُّهَا آیَةً مِنْهُ وَ یَقُولُ فَاتِحَةُ اَلْکِتَ
مجموعه دوازدهم: بیان مبانی و طریق: ذکر نشانه های خیر و بیان طریق تحقق آنها
این مجموعه از شش سوره تشکیل شده که پنج سوره از اینها با قسم شروع شده و سوره ششم هم با آیه: أَلَمْ نَشْرَحْ» شروع شده و بعد از آن سوره ای می آید که با قسم شروع می شود و این توضیحات، ما را به ابتدا و انتهای مجموعه هدایت می کند.
پیش از این در مجموعه ای که با سوره ذاریات شروع می شد، مشاهده شد که سه سوره متوالی با قسم شروع می شدند. در این مجموعه هم که با سوره فجر شروع می شود 5 س
انفال از دوره قراردادهای خام‌فروشی قاجار تا انقلاب اسلامی: حکمرانی انفال در گام دوم انقلاب
محمد نعمتی
سحرگاه 7 مهر 98
 
خام فروشی نفت، وابستگی به درآمدهای آن و اثار و تبعات منفی بر ساختار اقتصادی و ی کشور طی سال‌های گذشته مورد توجه برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته است. این دغدغه و نگرانی‌ها خود را در قالب برخی از ت‌های کلی نظام در تدوین برنامه‌های توسعه و یا ت‌های کلی اقتصاد مقاومتی نشان داده است. علی‌رغ
ﺳﺆﺍﻻﺕ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﻥ ﻫﻔﺘﻪ ﻧﻬﻢ ‏»
14 ﺁﺫﺭ 98
-1 ﻪ ﺍﻣﺮ، ﺯﻣﻨﻪ ﻋﻔﻮ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﺍﻟﻬ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻨﺪ؟
1 ‏) ﻮﺷﻤﺮﺩﻥ ﻨﺎﻩ
2 ‏) ﺑﺰﺭﺷﻤﺮﺩﻥ ﻨﺎﻩ
3 ‏) ﺗﻮﺟﻪ ﻨﺎﻩ
-2 ﺁﻪ 29 ﺳﻮﺭﻩ ﻋﻨﺒﻮﺕ، ﺍﺯ ﻪ ﺍﻣﺮ ﻣﺬﻣّﺖ ﻣﻨﺪ؟
1 ‏) ﻨﺎﻩ ﻋﻠﻨ
2 ‏) ﻨﺎﻩ ﻣﺨﻔ
3 ‏) ﻨﺎﻩ ﺷﺮ
-3 ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻗﺮﺁﻥ، ﻪ ﺰ ﺩﺭ ﺮﻭﻧﺪﻩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻣﺷﻮﺩ؟
1 ‏) ﺍﺭﺗﺎﺏ ﻨﺎﻩ
2 ‏) ﺁﺛﺎﺭ ﻨﺎﻩ
3 ‏) ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ
-4 ﺁﻪ 2 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺎﺋﺪﻩ، ﺍﺯ ﻪ ﺍﻣﺮ ﻧ
فضیلت سوره فاتحه ( حمد)                                               Virtue verses (Hamad
 
 
ویژگی های سوره حمد:
 
 
این سوره میان سوره های قرآن درخشش فوق العاده ای دارد که از مزایای زیرسرچشمه میگیرد که به دوعنوان آن اشاره می کنیم :
 
 
1 – آهنگ این سوره :
 
 
این سوره اساسا با سوره های دیگر قرآن از نظر لحن وآهنگ تفاوت روشنی دارد .زیرا سوره های دیگر همه سخن خداست ، اما این سوره از زبان بندگان است.به تعبیری دیگر ، در این سوره ، خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را
ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان
به اطلاع اساتید محترم تفسير می رساند ؛ به زودی محتوای تفسيری سوره های علق (مکی 1) تا توحید (مکی 22) به مرور خدمتتان بارگذاری خواهد شد. ان شاء الله
لطفا برای اطلاع از بروزرسانی محتوای سایت در کانال ما در ایتا عصو شوید.
جهت ورود به کانال ایـــــنـــــــــــــجـــــــــا را بزنید
https://eitaa.com/ansarquran
مرحوم صدرالمتألّهین می­گوید:
سوره مبارکه حمد با مقدمه ­ای که در نماز بدان افزوده می­شود بر روی هم هشت بخش را تشکیل می­دهد که با درهای هشتگانه بهشت مرتبط است و نمازگزاری که سوره حمد را با آداب ویژه آن در نماز قرائت کند، از همه درهای هشتگانه بهشت بدان راه یافته است. درهای مزبور عبارت است از:
یکم) باب معرفت: که نمازگزار با گفتن وجّهت وجهی للّذی فطر السموات و الأرض»[1] از آن وارد بهشت می­شود.
دوم) باب ذکر: با تلاوت آیه بسم الله الرحمن الرحیم»
سوم
جهت برآورده شدن هر حاجت مهمی سوره دخان را یک بار بخواند، و چون به آیه مبارکه (رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ) رسید، 110 مرتبه آن را تکرار نماید و سوره را تمام کند.نقل شده است از سید جلیل صاحب انفاس شریفه السید محمد حسن الشوشتری الجزائری دام عمره و سیادته در تاریخ 1349 فی البلدة الغری علی ساکنها السلام والتحیة.از خواننده التماس دعا دارد. عبد فانی محمد تقی الآملی عفی عنه.تحفه‌های معنوی ص 85.
ادامه مطلب
مجموعه چهاردهم: اصلاح و علاج امراض طبیعی بشری که باعث می شوند انسان از حق و قبول آن روی گرداند.
این مجموعه از سه سوره تشکیل شده و چیزی که ما را به ابتدای این مجموعه راهنمایی می کند، اولین سوره این مجموعه است که با قسم شروع شده و پیش از این بیان شد این علامتی است که به شروع مجموعه دلالت می کند. و چیزی که ما را به انتهای این مجموعه راهنمایی می کند، سوره عصر است که با قسم شروع شده و به شروع مجموعه بعدی اشاره دارد و این نشان می دهد که سوره تکاثر پایا
29. سورۀ قریش
شناسة سوره
این سوره به مناسبت کلمات آغاز سوره، "لایلاف القریش"، "القریش"، و "لایلاف" نامیده شده است.
سورۀ قریش به اتفاق اکثر دانشمندان تفسير و علوم قرآنی مکی و بیست و نهمین سورۀ نازل شده پس از تین و پیش از قارعه بر پیامبر9 است. تمام جدول‌های ترتیب نزول این مطلب را تأیید می‌کنند.
سورۀ ایلاف در ترتیب مصحف رسمی با چهار آیه در جزء سی‌ام قرآن، ردیف صد و ششم، بعد از سورۀ فیل و قبل از سورة ماعون قرار دارد.
مقصود سوره
ترغیب اهالی مکه و مردم
بحث نهایی در سیاق عام قرآنی
مشاهده شد که سوره فاتحه الکتاب همه معانی قرآنی را به اجمال ذکر کرد و پس از آن سوره بقره دو طریق را مشخص کرد: طریق کسانی که به آنها نعمت داده شده و طریق کسانی که مورد غضب الهی قرار گرفته اند و گمراهان. و 39 آیه ابتدایی سوره بقره به بیان معانی اصلی در هدایت و ضلالت اختصاص یافت. در ادامه، بقیه سوره بقره به توضیح معانی که در 39 آیه ابتدایی بیان شده بود اختصاص یافت. پس از سوره بقره، 25 مجموعه قرآنی بیان شد که هر مجموعه در
نام های این سوره عبارتند از:[1]
أمُّ القرآن، أمُّ الکتاب، فاتِحَةُ الکتاب، حَمْد، السّبْعُ المَثانی، فاتِحَةُ القُرآن، القُرآنُ العَظیم، الوافِیة، الکافِیة، الشّافِیة، الشفاء، الصَّلاة، الدُّعاء، الأساس، الشُّکر، الکنْز، النّور، السُّؤال، تَعْلیمُ المَسْألة، المُناجاة، التَفْویض، الحَمْدُ الاُولی، الحَمْدُ القُصری.
 
[1] - تفسير تسنیم، علامه جوادی آملی، ج1، ص 259
حمد خدای سبحان در آغاز پنج سوره قرآن آمده است:
1. سوره مبارکه حمد: الحمد لله ربّ العالمین»
2. سوره مبارکه انعام: الحمدلله الذی خلق السموات و الأرض و »
3. سوره مبارکه کهف: الحمدلله الذی أنزل علی عبده الکتاب.»
4. سوره مبارکه سبأ: الحمدلله الذی له ما فی السموات و ما فی الارض»
5. سوره مبارکه فاطر: الحمدلله فاطر السموات و الارض.»
آنچه در طلیعه سوره مبارکه حمد آمده جامع­ترین آنهاست، زیرا کلمه العالمین» شامل عالم تکوین (اعم از آسمانها و زمین
مسابقات رمضانیه۱۳۹۸
❇️ هفتمین دوره ی مسابقات رمضانیه بشرح زیر میباشد
حفظ قران
حفظ حدیث
تنیس براداران
مقاله نویسی
پرسش و پاسخبرادران
اذان برادران
تفسير سوره حمد
نقاشی

❇ مسابقه حفظ قران
✳سطح ۱
کلاس دوم تا چهارم ابتدایی:
سوره ی مبارکه ناس تا زال
✳سطح ۲
کلاس پنجم تا هشتم :
سوره ی مبارکه زال تا اعلی
✳سطح ۳ کلاس هشتم تا دوازدهم :
سوره ی مبارکه اعلی نا نباء
نونهالان سوره های مبارکه کافرون تا ناس
عمومی:
سوره های مبارکه ملک یاسین واقعه
نامگذاری سوره حمد به این دو نام، که در روایات فراوانی به نقل از فریقین آمده است، از این روست که مشتمل بر عصاره معارف قرآن کریم است.
معارف قرآنی دارای سه بخش مبدأشناسی، معادشناسی و رسالت شناسی است و کلام منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نیز که فرمودند: رحم الله امرأً علم من أین و فی أین و إلی أین»[1] ناظر به شناخت همین اصول سه گانه است.
سوره مبارکه حمد نیز مشتمل بر معرفت­ های سه گانه یاد شده است. زیرا بخش آغازین آن مربوط به مبدأ و ربوبیت مطلق خد
برخی مفسّران سرّ نامگذاری سوره مبارکه حمد بدین نام را وابستگی قوامِ نماز به سوره حمد ذکر کرده­ اند:[1] لاصلاة إلا بفاتحة الکتاب»[2]
 
[1] - مجمع البیان، ج1، ص 87
[2] - عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ج 1، ص 196؛ ج2 ص 2 / فقه القرآن، ج 1، ص 102 / مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 4، ص 158
بررسی مطالعه فقهی و حقوقی مدیریت اموال عمومی در جمهوری اسلامی ایران فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 161حجم فایل: 1243 کیلوبایت پایان نامه بررسی مطالعه فقهی و حقوقی مدیریت اموال عمومی در جمهوری اسلامی ایراننوع فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحات : 161 صفحهچکیدهدر خصوص احترام به مالکیت افراد اصل بر این است که مال اشخاص بر اساس اصل ۲۲ قانون اساسی از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز کند و این موضوع را ماده ۲ قانون نحوه ا

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

فروشگاه کالا |لباس مردانه و زنانه | قیمت مناسب اهمیت غذایی گروه رسانه ای حاج قاسم amozesh هنر چرک‌نویس‌های یک شهروند معمولی!. ولتابین K-photo آموزش و مشاوره کسب درآمد درمانگر و راهنمای خانواده