نتایج جستجو برای عبارت :

دراخلاق درویشان

در کوچه ی درويشان یک شب گذرم افتاد / بر محفل بی خویشان آنجا نظرم افتاد
دیدم که خِرَد آنجا بنشسته زده زانو / مست از مِی یا حیدر، در زمزمه ی یاهو
عقل و خِرَد و دینم نذر قدمش کردم / از کوچه ی درويشان میل حرمش کردم
در شهر نجف دیدم لیلا و زلیخا را / در طوف حرم دیدم من آدم و عیسی را
دیدم که علی باشد در مسند سلطانی / جبریل و مَلَک جمله در خدمت دربانی
همراز پَیمبَر را بر تخت شرف دیدم / من صورت یحیی را در شاه نجف دیدم
در سجده ی او دیدم هم آسیه هم موسی / دیدم
هو
الا ای آنکه هستی در پی آزار درويشان
کنی پیوسته از حقد و حسد انکار درويشان
نفوری روز و شب از صحبت اینقوم بیسامان
همی همّت کنی تا طی کنی طومار درويشان
مباش ایمن ازین خصلت خدا را ای ستم پیشه
که هستی بیخبر از شحنه قهار درويشان
اگر تا در دم آخر بنیران حسد سوزی
که چون با رونق است اینسان شعار و کار درويشان
بگویم نکته از من شنو ای ابله نادان
که واقف گردی ازاین نکته از کردار درويشان
از ایشان نیست این دولت که بیخویشند و بی آلت
بود از جانب حق گرمی بازار
یَا خَیْرَ النَّاصِرِینَ
نام کتاب: چنین گفت درویش: تصوف، زبان و حاشیه های مذهبی در آسیای مرکزی
Thus Spake the Dervish: Sufism, Language, and the Religious Margins in Central Asia, 1400-1900
 
نویسنده:Alexandre Papas
انتشارات: Brill
سال نشر: 2019
موضوع: دکتر الکساندر پاپاس عضور ارشد مرکز ملی پژوهشی تحقیقات علمی (CNRS) در فرانسه است. آثار متعددی در حوزه عرفان اسلامی دارد. وی در این کتاب در ابتکاری جالب توجه نام Marginal Sufis را به درويشان» اختصاص می دهد و به تعبیری که در فارسی به سختی بشود معادلی برایش پ
دو نکته راهبردی درباره ماجرای پلیس و دراویش   ماجرای تقابل با دراویش گنابادی با عبور یک اتوبوس و یک خودروی سواری از روی ماموران، رنگ خون گرفت و پرونده درويشان ایران وارد مرحله جدیدی شد.
تا پیش از این، ذهنیت عمومی از دراویش، مردان موبلندی بود که تارک دنیا هستند و هوهویی می گویند و آزارشان به کسی نمی رسد؛ هم از این روست که وقتی خبر آمد منزل قطب شان به محاصره نیروی انتظامی درآمده، بسیاری برآشوفتتد که با درويشان چه کار دارید؟ بگذارید با کشکول ه
حکایت های گلستان سعدی
گلستان کتابی است نوشتهٔ شاعر و نویسندهٔ معروف ایرانی سعدی شیرازی که در یک دیباچه و هشت باب به نثر مُسَّجَع (آهنگین) نوشته شده است. غالب نوشته‌های آن کوتاه و به شیوهٔ داستان‌ها و نصایح اخلاقی است.
ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم 
بار کشی      وانت بار پیکان   حمل بارفراهان  
حمل بار  فراهان رفت وبرگشت به روستاهای فراهان
 
آ
آرزومند
ا
ارتگل
اسفین
اشقل
اقازیارت
امیرآباد (فراهان)
اهنگران (فراهان)
ایر
ب
برزآباد (فراهان)
بورقان (فراهان)
بهادرستان
ت
تبرته
تلخاب (فراهان)
ج
جام‌آباد
جلال‌آباد (فراهان)
جونوش
جیریا
چ
چاقر
چوگان (فراهان)
ح
حاتم‌آباد (فراهان)
حرآباد (فراهان)
حسین‌آباد (فراهان)
حلت‌آباد
خ
خسروان سفلی
خسروان علیا
خلت‌آباد (فراهان)
د
درمنک
شراب تلخ می‌خواهم که مردافکن بود زورش
که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش
سماط دهر دون پرور ندارد شهد آسایش
مذاق حرص و آز ای دل بشو از تلخ و از شورش
بیاور می که نتوان شد ز مکر آسمان ایمن
به لعب زهره چنگی و مریخ سلحشورش
کمند صید بهرامی بیفکن جام جم بردار
که من پیمودم این صحرا نه بهرام است و نه گورش
بیا تا در می صافیت راز دهر بنمایم
به شرط آن که ننمایی به کج طبعان دل کورش
نظر کردن به درويشان منافی بزرگی نیست
سلیمان با چنان حشمت نظرها بود با مورش
وقتی که خداوند به هرانسانی در هرجائی از این کره خاکی عزت و قدرت و ثروت و موقعیتهای طلائی می دهد چه خوب است در راه تقویت و پرنور شدن عاشقان غریب و گمنام به کار بگیرند  
نظر کردن به درويشان منافی بزرگی نیست سلیمان با چنان حشمت نظرها بود با مورش 
من در روستای خودم آمده ام یعنی پا در میدان شهرت و موفقیت گذاشته ام تا به نتیجه برسم و الگوی همه عاشقان در روستاها و شهرها و کشورهای مختلف دنیا باشم که غریبانه تلاش می کنند ودیر به نتیجه می رسند و یا اصلا ن
شانزدهمین همایش انجمن علمی ،اموزشی تاریخ روز یکشنبه مورخ 96/9/19 به میزبانی کارشناسی تکنولوژی و گروه های اموزشی متوسطه در تالار فانوس شهر در منطقه اسلامشهر با حضور جناب اقای سیدلو مشاور مدیر کل اموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و رئیس گروه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران،جناب اقای نائینیان رئیس اداره تکنولوژی و گروه های اموزشی متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ، جناب
حکمت 150
یکى از آن امیر (ع) تقاضا کرد تا پندى به او دهد ، حضرت چنین فرمود:
از آنان مباش که بى عمل، به آن جهان امید مى بندند و به آرزوى دراز در توبه درنگ مى کنند. در نکوهش دنیا گفتار پارسایان بر زبان مى آورند، اما در کار دنیا، کردار دوست داران آن به کار مى بندند. اگر دولت دنیا به چنگشان افتد گرسنه چشمى شان سیر نگردد و اگر از آن بى بهره مانند قناعت نکنند. به داده ها سپاس حق نگویند و از بقیت آن زیاده خواهند.
مردم را از کار ناپسند نهى کنند و خود از آن دست
چند روز قبل در منزل یکی از دوستان در باره شهر باورد یا ابیورد و وجه تسمیه آن و واژ ه بابا که در بین ترکها و مناطق شمال خراسان بخصوص منطقه اتک درگز زیاد بوده و نمونه ای از آن نام باباجق است که اسم قبلی شهر لطف آباد می باشد ، صحبت شد ، لازم دانستم برای تحقیق و ارایه مطالب بیشتر ، واژه و نام بابا و نامهایی که دارای کلمه بابا است مانند : باباجق و وجه تسمیه آن مطالبی بطور کامل تهیه و درج گردد تا با رفع کاستی ها و عیب و نقص آن توسط دوستان و محققین ، قابل
ساقی امشب باده از بالا بریز     باده از خم خانه مولا بریز
باده ای بی رنگ و آتش گون بده     زان که دوشم داده ای افزون بده
ای انیس خلوت شبهای من     می چکد نام تو از لب های من
محو کن در باده ات جام مرا     کربلایی کن سرانجام مرا
یا علی درویش و صوفی نیستم     راست می گویم که کوفی نیستم
نیک می دانم که جز دندان تو     هیچ دندان لب نزد بر نان جو
یا علی لعل عقیقی جز تو نیست     هیچ درویشی حکیمی جز تو نیست
لنگ لنگان طریقت را ببین     مردم دور از حقیقت را ببین
مس
دل به دنیا در نبندد هوشیار
ای که دستت می‌رسد کاری بکن
پیش از آن کاز تو نیاید هیچ کار

اینکه در شهنامه‌ها آورده‌اند
رستم و رویینه‌تن اسفندیار

تا بدانند این خداوندان ملک
کز بسی خلق است دنیا یادگار

این همه رفتند و مای شوخ چشم
هیچ نگرفتیم از ایشان اعتبار

ای که وقتی نطفه بودی بی‌خبر
وقت دیگر طفل بودی شیرخوار

مدتی بالا گرفتی تا بلوغ
سرو بالایی شدی سیمین عذار

همچنین تا مرد نام‌آور شدی
فارس میدان و صید و کارزار

آنچه دیدی بر قرار خود نماند
واین
سخنان ویلیام شکسپیر


من وقت را هدر دادم و اکنون اوست که مرا هدر می­دهد.ویلیام شکسپیر
 
ای جسارت! دوست من باش.ویلیام شکسپیر
 
دوستی نعمت گرانبهائی است ،خوشبختی رادوبرابر می کندوبه بدبختی تخفیف میدهد. ویلیام شکسپیر
 
اگر کسی را دوست داری رهایش کن سوی تو برگشت از آن توست و اگر برنگشت از اول برای تو نبوده . ویلیام شکسپیر
 
از بزرگی نترس؛ بعضی بزرگ زاده می­شوند، برخی بزرگی را به دست می­آورند و بعضی بزرگی را به دامانشان می­اندازند. ویلیام شکسپیر
 
تاریخچه زندگانی شاه نعمت الله ولی 
شاه نعمت الله ولی، روز دوشنبه، چهاردهم ربیع‏ الاوّل 731، در شهر حَلَب، از شهرهای شام، زاده شد. پدرش، میر عبداللّه، از بزرگان عرب، و مادرش بانویی باشخصیّت از ایل شبانکارۀ فارس بود. نسبت وی با 19 واسطه، به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) می رسد. سیّد نعمت الله که از شاعران و دانشمندان برجستۀ عصر مغول است، نزدیک 100 سال زیست، و سرانجام در روز پنج شنبه، 23 رجب 832، و بنا بر قولی 834، در کرمان خرقه تهی کرد. شاگردان، خادما
معنی و درک و دریافت از حکایت های گلستان سعدی
 

باب اول : در سیرت پادشاهان
 
 
1. دروغ مصلحت آمیز به ز راست فتنه برانگیزدر یکى از جنگها، عده اى را اسیر کردند و نزد شاه آوردند. شاه فرمان داد تا یکى از اسیران را اعدام کنند. اسیر که از زندگى ناامید شده بود، خشمگین شد و شاه را مورد سرزنش و دشنام خود قرار داد که گفته اند: ((هر که دست از جان بشوید، هر چه در دل دارد بگوید.))وقت ضرورت چو نماند گریز
دست بگیرد سر شمشیر تیزشاه از وزیران حاضر پرسید: ((این اسیر چه
یکی از مکاتب مهم دیگر روانشناسی دین مکتب روسیه است که بیشتر بر پایه خداناباوری است که در ادامه زمانی که با گورجیف آشنا شویم بیشتر متوجه آن خواهید شد 
جورج ایوانویچ گورجیف (به ارمنی: Գեորգի Իվանովիչ Գյուրջի) , (به گرجی: გიორგი გურჯიევი) , (به یونانی: Γεώργιος Γεωργιάδης) , (به روسی: ео́ргий Иа́ноич юрджи́е) (زادهٔ ۱۴ ژانویه ۱۸۶۶ – درگذشته ۲۹ اکتبر ۱۹۴۹) را عارف دانسته‌اند که آموزهٔ خود را کار»[۱] (به معنای "کار روی خود")[۲] بنا به
خواجه شمس ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ 727 هجری قمری — درگذشتهٔ 792 هجری قمری در شیراز )، نامدار به لِسان ُالْغِیْب ، تَرجُمانُ الْاَسرار ، لِسان ُالْعُرَفا و ناظِم ُالاُولیاء ، شاعر سدهٔ هشتم هجری ایران است. بیش تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم ترین اثرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می شود. در سده های

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

آموزش طراحی سیاه قلم درست راه وبلاگ شخصی ستیلا باسقی روانشناسی؛ تربیت کودک و نوجوان پرورش قرقاول اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی گروه تولیدی و بازرگانی دنیای چادر آیــتــک به روز ترین اپلیکیشن های پرداخت وبلاگ اطلاعات شهر تهران-ایران