نتایج جستجو برای عبارت :

التدین فطری فی الانسان.والتاریخ یقول لنا

متن معرفي دکتر عایشه عبدالرحمن بنت الشاطئ»، خلاصه‌ی ترجمه‌ای است از معرفي ایشان در وبگاه المکتبة الشاملة، و متن معرفي کتاب القرآن و قضایا الانسان»، ترجمه‌ای است از توضیحات وبگاه مکتبة نور کتب» در معرفي این کتاب:
عایشه عبدالرحمن بنت الشاطئ
نام ایشان، —عائشة محمد علی عبد الرحمن، معروف به بنت الشاطئ. —متولد مصر (1912-1998م) است.
وی —متفکر، محقق و نویسنده، و استاد زبان عربی دانشگاه عین شمس مصر است و در دانشگاه‌های دیگری نیز به عنوان استاد می
ملاصدرا نوشته است:
ان ماهیة الجسم و معناه، یعنی الجوهر القابل للابعاد له، انحاء من الوجود بعضها اخس و ادنى و بعضها أشرف و اعلى، فمن الجسم ما هو جسم هو ارض فقط او ماء فقط او هواء او نار، و منه ما هو جماد فيه العناصر الاربعة موجودة بوجود واحد جمعی کما حققناه، لکنه جماد فقط من غیر نمو و لا حسّ و لا حیاة و لا نطق، و منه ما هو جسم هو بعینه متغذ نام مولّد، فجسمیته اکمل من جسمیة الجمادات و المعادن، و منه ما هو مع ه جسما حافظ للصورة متغذیا نامیا مولد
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس في كتاب الأخلاق في القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة في القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان في الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهیم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس في كشف المراد في شرح تجرید الاعتقاد
الدروس علیها كلمة سر، یتم تسلیمها عند التسجیل في المادة

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة في أهمیة دراسة التوحید و الأدوات اللازمة لدراسة علم الكلام

2
الهدف من خلقة الانسان و الانسان الكامل

3
 منهج الكتاب في بحث التوحید و مقدمات البرهان السینوی

4
 تقریر المحقق الطوسی و العلامة الحلی الى البرهان السینوی


5
برهان الحدوث عند المتكلمین، و ردهم على المادیین و مناقشة الفلاسفة لهم

6
اث
- سفيان بن عیینة گفت: جابر بن یزید الجعفي را ترک کردم و از او چیزی نشنیدم؛ زیرا او می‌گفت: رسول خدا (ص) علی را فراخواند و آن چه [از خدا] تعلیم دیده بود به او آموخت؛ سپس علی، حسن را پیش خود خواند و آن چه [از رسول خدا] آموخته بود به او تعلیم داد؛ سپس حسن، حسین را خواند و آن چه [از پدرش] آموخته بود به او آموخت؛ سپس حسین پسرش [علی بن الحسین] را فراخواند و آن چه فراگرفته بود به او آموخت. سپس جابر این سخن را ادامه داد تا [پس از ذکر محمد بن علی] به جعفر بن محمّد
روایتی وجود داره که می گه حقیر ساعت ۱۷:۳۰ به دنیا اومدم. سوم مهر. امروز بیست و دو سالی می شود که پا در این خاک گذاشته ام. حال تو بگو چه به دست آورده ای در این بیست و دو سال. در این هشت هزار و سی و شش روز. در این صد و نود و دو هزار و هشتصد و شصت و چهار ساعت چه کرده ای؟ واقعا چه کرده ام؟ اگر همین الان بمیرم بهشتی ام یا جهنمی؟ بل الانسان علی نفسه بصیره.
دقیقا نمی دانم باید امروز چه کار کنم. خوشحال باشم؟ ناراحت باشم؟ از اینکه عمرم زیاد می شود شاد باید بود
شامل معرفي مختصر چهار تک‌نگاره‌ی موضوعی قرآن کریم در تألیفات اهل سنت است، و برای درس مأخذشناسی تفاسیر قرآن کریم در دانشگاه اراک تولید شده است.
عناوین مورد معرفي: محمود شلتوت (القرآن و القتال، القرآن و المرأة)، عایشه بنت الشاطئ (القرآن و قضایا الانسان)، سید قطب (مشاهد القیامة في القرآن)
این پاورپوینت قابل ویرایش است.
خرید این پاورپوینت
.
كوتاه درباره اتیمولوژی (ریشه شناسی) واژه آدم
نویسنده:دكتر ویدا (دانا كامران)
آدم از ریشه عبری (آدوم) مشتق شده و معنای آن زمین شخم زده شده یا زمین انسانهاست.از سویی دیگر در قرآن كریم و در سوره مباركه الرحمن خداوند ماده خلقت انسان را "صلصال كالفخار" معرفي فرموده است(خلق الانسان من صلصال كالفخار). از این دو مطلب می توان اینطور نتیجه گرفت كه آدم به راستی هویتی پویا ، استحاله پذیر و كیمیاگرانه است،همچنان كه زمین كشاورزی برای بذر پاشی و برداشت
 چه کسی می‌تواند نقش غضب» را در حیات انسان انکار کند؟ آیا هنگامی که حقوق فردی مورد قرار می‌گیرد اگر تمام قدرت‌های ذخیره وجود او در پرتو غضب بر افروخته نگردد چگونه ممکن است در حال خونسردی از حقوق خویش دفاع کند؟ اما همین خشم و غضب اگر از محورهای اصلی خود منحرف گردد و مهار آن از دست عقل رها شود انسان را به صورت حیوان درنده‌ای بیرون می‌آورد که حد و مرزی نمی‌شناسد.  پس از این که ویژگی اخلاق را مورد بررسی قرار دادیم اینک به گفتارهای رسول
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِى خُسْرٍ
إِلَّا الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبْرِ   2 و 3 عصر (103)
همانا انسان در خسارت است
مگر آنانکه ایمان آورده و کارهاى نیک انجام داده و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش مى‌کنند.
 
- گاهی انسان کنار آتش است که آسیب می بیند ولی "في" در این آیه نشان می دهد که انسان داخل آتش است و سرمایه زندگی او دائم در حال سوختن است.
- بخواهیم یا نخواهیم توان و زمان ما از د
آیت‌الله جوادی آملی:
 چه زمانی رهبری سراغ داشتیم
که این‌طور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هیچ وقت ندیده‌ایم که ائمه(ع) فلاسفه را مورد بی‌مهری قرار دهند، گفت: در دوره صفویه هم چون انس نسبت به علوم عقلی و نقلی از سوی دولت صفویه نشان دادند، شیخ بهایی و ملاصدرا پیدا شدند؛ امروز که حوزه قم از نجف و اصفهان بالاتر است، چه نعمتی بالاتر از این، اگر الان انجام وظیفه نکنیم، هیچ عذری نداریم.
آیت‌الله جوادی آملی در یازدهمی
این حرفها رو حتما شنیده اید
بابا ول کنید ببین انسان چه چیزهایی اختراع کرده بعد اسلام چی هنوز گیر کرده با پای چپ بره یا با پای راست؟
 
ایا اسلام یا هر دین دیگه به وجود امد که اختراع کنه؟
بله همین اسلام نظرات علمی خود را داره ولی ما کار به این نداریم. باز یک سوال؟
ماشین خوبه؟
اینم سواله اره خیلی خیلی خوبه
حالا اگه بریم یکی رو زیر بگیرم و بکشیم جی؟
وای این خیلی بده و قتل محسوب می شه
پس این خوب و بد رو کی می گه؟
فطري هست !
بله فطري هست ولی خود خدا به پی
#حدیث_مهدوی 
امام صادق(ع)
اما و الله لیغیبن عنکم مهدیکم، حتی يقول الجاهل منکم: ما لله في آل محمد حاجة، ثم یقبل کالشهاب الثاقب، فيملأها عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما».
به خدا سوگند مهدی شما از دیدگان شما پنهان می شود، افراد خیره سر گویند: خداوند نیازی به آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) ندارد، آنگاه چون شهاب ثاقب» (ستاره ی درخشان) ظاهر می شود و زمین را پر از عدل و داد کند، آنچنانکه پر از جور و ستم شده باشد».
بحارالانوار/ ج51/ ص145
امام صادق علیه السلام فرمودند که: هیچگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره کاری که شده بود نمی فرمود: ای کاش طور دیگری می شد.عنه، عن أبیه، عن ابن سنان، عن الحسین بن المختار، عن عبد اللّه بن أبی یعفور، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: لم یکن رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله و سلّم يقول لشیء قد مضی: لو کان غیره.الکافي،جلد ۲، کتاب الایمان والکفر، باب الرضاء بالقضاء،حدیث ۱۳
حضرت امیر المومنین علیه السلام دروازه ایمان
ثقة الاسلام کلینی قدس الله روحه الشریف روایت کرده است:
الحسین بن محمد، عن معلى بن محمد، عن الوشاء، عن عبد الله بن سنان، عن أبی حمزة قال: سمعت أبا جعفر علیه السلام يقول: إن علیا علیه السلام باب فتحه الله، فمن دخله كان مؤمنا ومن خرج منه كان كافرا ومن لم یدخل فيه ولم یخرج منه كان في الطبقة الذین قال الله تبارك وتعالى: لی فيهم المشیئة.
ابو حمزه گفت: شنیدم امام باقر علیه السلام می‌فرمود: همانا حضرت امیر
شهید امیر حاج امینی در روستای علیشار از توابع زرند ساوه در سال ۱۳۴۰ متولد شد. امیر حاج امینی از جمله دلاورمردان عرصه دفاع مقدس است. بیسیم چی لشگر ۲۷ محمد رسول الله بود. دهم اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه در عملیات کربلای ۵ .به شهادت رسید. به مناسبت سی امین سالروز شهادت امیر حاج امینی وصیت نامه این شهید بزرگوار را با هم می خوانیم:
سلام بر خدا و شهیدان خدا و بندگان پاک و مخلص او.بعد از مدت ها کشمکش درونی که هنوز هم آزارم می دهد، برای رهایی از این زجر، به این ن
بسم الله الرحمن الرحیم 
حوارات تربویة
الأسرة: هویتها الحسینیة و أدوارها الاجتماعیة
(الموسم الثانی)
البرنامج في مجلس عبدالله الرضیع علیه السلام- حلة محیش - محرم 1441هـ


ت
الأسئلة التی تم مناقشتها  
الرابط

1
ما الهدف من حضور مجالس الحسین علیه السلام، ماهی التربیة و من هو المربی؟

2
منشأ أخطاء المربی في عملیة التربیة: عدم كینونة المربی في محیط ربوبیة الله، الغفلة عن أن التربیة عملیة مرحلیة تدریجیة طرفينیة مستمرة

3
مامعنى ضرورة أن یكون المربی
چکیده
در سده گذشته بررسی هویت فلسفه اسلامی اعم از چیستی و هستی آن، یکی از موضوعات مورد بحث مستشرقین غربی و متفکرین اسلامی بوده است. آیا فلسفه اسلامی دارای یک هویت متمایز است؟ بدین معنا که آیا می­توان درباره آن گفت هم اسلامی است و هم هویتی جدا از کلام اسلامی و فلسفه یونان دارد؟ در این باره پاسخ­های گوناگونی در ردّ یا دفاع از آن ارائه شده است. یکی از بزرگترین فيلسوفان معاصر که بررسی­های گسترده­ای در این باره انجام داده و در آثار خود تلاش نموده
ما آدم های این دوره و زمانه ی عجیب و غریب ، بی تعارف ، به قدری نازپروده و گوگوری مگوری بار آمده ایم که لحظه ای سختی کشیدن، آه و داد و فغانمانمان را تا ناکجا بالا میبرد . زبانمان را به ناشکری باز میکند و افسردگی هم بیماری شیک و لاکچری این قرن است که این روزها کسی نیست که با آن دست و پنجه نرم نکرده باشد . کوچک ترین ناملایمتی ها از پا دَرِمان می آورد. هیچ دقت کردید که چقدر این روزها افراد غرغرو بیشتر شده اند یا بچه داری ها انگار چقدر سخت تر شده یا
و أقوام يقولون اقاویل الاخیار و یعملون عمل الجبابرة، فمن لقی الله و لیس فيه شیی‏ء من هذه الخصال و هو يقول: لا اله الا الله» فله الجنة،
و افرادی گفتار نیکان را می گویند و کار های ستمگران را انجام می دهند. پس هرکس خدا را ملاقات کند -در حالی که در او چیزی از این خصلت ها نیست و لا اله الا الله می گویند - بهشت برای اوست.
 فان اخذ الدنیا و ترک الآخرة فله النار،
پس اگر فردی دنیا را بگیرد و آخرت را ترک کند  آتش برای اوست.
 و من تولی خصومة ظالم أو اعانه عل
امیر المومنین علیه السلام راس و امیر و شریف‌ترین مومنین در قرآن (به روایت اهل سنت عمری)
احمد بن حنبل، ابن ابی حاتم و ابن مردویه از علمای بزرگ اهل سنت عمری روایت کرده‌اند:
حدّثنا إبراهیم بن شریك الكوفيّ قال حدثنا زكریّا بن یحیى الكسائیّ قال حدثنا عیسى، عن علیّ بن بذیمة، عن عكرمة، عن ابن عبّاس، قال: سمعته يقول: لیس من آیة في القرآن: {یا أیّها الّذین آمنوا}، إلّا وعلیّ رأسها وأمیرها وشریفها، ولقد عاتب اللّه أصحاب محمّد في القرآن، وما ذكر علیّا
 
أكد خطیب صلاة الجمعة في بغداد آیة الله السید یاسین ال، ان الأولویة الرئیسیة للعراق التحرر من الاستعمار الأمریكی .
وأوضح خطیب صلاة الجمعة في بغداد السید یاسین ال في تصریح لمراسل وكالة تسنیم الدولیة للأنباء بأن " لا اشكال بأن أمیركا قد انتهكت سیادة العراق و داست علی المعاهدة الاستراتیجیة و ذلك لأنها لا تحترم سیادة الدول و لا تهتم لكرامة الانسان و لا تعرف قیمة لحقوق البشر انها دولة متكبرة لا ترضی بالدول الأخری الا أن تكون ذلیلة
سوالات درسهایی از قرآن 25 مهر 98
تاریخ پخش:25/07/98
 
1- خوراک و پوشاک، مصداق کدام نیاز انسان است؟
 
1) نیاز شخصی
2) نیاز اجتماعی
3) نیاز عالی
 
 
2- کدام یک از موارد ذیل، نیاز اجتماعی انسان است؟
 
1) شناخت جهان
2) شناخت انسان
3) قوانین و مقررات
 
 
3- آیه آخر سوره کافرون، بیانگر چیست؟
 
1) دین، یعنی ایمان به خدا 
2) انسان بی‌دین نداریم
3) دین‌دار واقعی نداریم
 
4- نشانه‌ی فطري‌بودن یک امر چیست؟
 
1) هر انسانی در هر مکانی و زمانی داراست
2) نیاز به معلم و آموزش ندار
سوالات درسهایی از قرآن 25 مهر 98
تاریخ پخش:25/07/98
 
1- خوراک و پوشاک، مصداق کدام نیاز انسان است؟
 
1) نیاز شخصی
2) نیاز اجتماعی
3) نیاز عالی
 
 
2- کدام یک از موارد ذیل، نیاز اجتماعی انسان است؟
 
1) شناخت جهان
2) شناخت انسان
3) قوانین و مقررات
 
 
3- آیه آخر سوره کافرون، بیانگر چیست؟
 
1) دین، یعنی ایمان به خدا 
2) انسان بی‌دین نداریم
3) دین‌دار واقعی نداریم
 
4- نشانه‌ی فطري‌بودن یک امر چیست؟
 
1) هر انسانی در هر مکانی و زمانی داراست
2) نیاز به معلم و آموزش ندار
ارائه شده در ششمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر
چکیده:یکی از مسائل مورد مناقشه در بحث تجربه دینی، مساله واقعی بودن امرمتعالی» است . امرمتعالی» از مهم ترین ویژگی های اثباتی تجربه دینی است که برخی آن را زاده درون ذهن و برخی آنرا در زمره ضمیر ناخودآگاه بشری می پندارند. اما  نورمن ال گیسلر(متکلم و فيلسوف مشهور معاصر امریکایی) حکم به واقعی بودن متعلق تجربه دینی می کند.وی در کتاب فلسفه دین» در اثبات و احراز واقعی بودن امرمتعالی، استدلالی ر
 
خـــــوب
حالا می خوام براتون درباره ی سه حرف صحبت کنمت        ر        سبعلــــه ( تَرْسْ )هر انسـانی زاویه دید متفاوتی به دنیا دارد و در قالب دید هر یک از ما، دنیا به شکل های متفاوتی هست.تو تا بحال به ترس هایت فکر کرده ای؟هیچوقت در زندگی در برابر ترس هایت عقب نشینی نکن ، چون تو اشرف مخلوقات هستیقدرت فطري تو آنقدر زیاد است که می توانی دنیایی را دگرگون کنی ،پس هیچگاه عقب نشینی نکن.تو شهامت مقابله با هرچیزی رو داری!با توکل به خدا و شهامت در براب
خلاصه جلسه ۳۴
نهمین علت مستقیم بیماری: ژن (اِرق)
ارق به معنی رگ خونی هم هست و بخاطر همین زیاد در بین مردم توجه نشده
حقیقت ارق همان ژنتیک است.
این همان چیزی است که در اسپرم مرد و تخمک زن است که وقتی با هم جمع می‌شوند منجر به انتقال صفات می‌شود
ژن می‌تواند صفات ظاهر و صفات پنهان را انتقال دهد
ژن صفات پدرها و جدهای گذشته را انتقال می‌دهد.
چه بسا صفتی در پدر و پدر بزرگ نباشد ولی از جد به نسل سوم منتقل شده باشد.
ژنتیک شکل و بیماری و موارد دیگر را برا
در عرصه جنگ نرم؛ قربانیان اصلی این جنگ جوانان و قلب های پاک آنان است.
جوانان یک کشور، نیروهای سازنده آن کشور و پیشران تمام حرکت ها و پیشرفت های آن هستند. این حرکت بر بستری از اعتقادات و باورها و سبک زندگی و علایق و سلیقه ها شکل می گیرد. در جنگ نرم؛ دشمن می کوشد که تمامی این مولفه های مذکور را از حالت فطري و اولیه و متناسب با فضای آن جامعه، خارج کند و به سمت و سوی دلخواه و مورد نظر خود بکشاند.برای اینکه پیشرفت های چشمگیر و موثرتری در آینده داشته ب
بسم الله الرحمن الرحیم

#الحب_هو_الله_و_الله_هو_الحب
#الرسالة_الأولى
✅لایکشف العاشق عیوب معشوقه  لسبب حبه الحقیقی
"اللهمّ غَشّنی فِیهِ بالرّحْمَةِ "
(دعاء الیَوم التاسع والعِشرین من شهر رمضان) 
✅ لا شیء یمنع حب العاشق   لمحبوبه:
"مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا(غافر،۲)
✅ حب العاشق للمعشوق  یسبق غضبه: 
 "یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ "
(جزءٌ من دعاء الجوشن الکبیر)
 ✍️یبین الله سبحانه وتعالى في هذ
 
نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت علی (علیه السلام) فرمود:
 
و الذی نفسی بیده! لولا أن يقول فيک طوائف من أمتی ما قالت النصارى في عیسى بن مریم، لقلت فيک الیوم مقالا لا تمرّ بأحد من المسلمین إلا أخذ التراب من أثر قدمیک یطلبون به البرکة.
قسم به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست! اگر این دلهره را نداشتم که مردم درباره تو غلوّ کنند، همان‌گونه که درباره عیسی غلوّ کردند، درباره تو سخنی را می‌گفتم که از کنار هیچ مسلمانی عبور نمی‌کردی، مگر ا

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها

اشتباهی که پیش آمده آموزش کسب درآمداز اینستاگرام کسب درآمد از اینترنت پیام جدید و باحال تلگرام و اس ام اس عایق پلاستیکی پنجره آسان مش زی زی نگاه به گیاه زندگی ترفندستان دکتر وب مستر همه چیز درباره هنر گرافیک و طراحی